Pino: Što nedostaje? (edukativna igra)

Iako je ovo blog o slikovnicama, odlučila sam povremeno napisati recenziju i o nekim drugim materijalima koji su poticajni za razvoj djeteta. Danas pišem o igri iz serijala o Pinu, slagalici naziva Što nedostaje. 

Serijal o Pinu osmišljen je za poticanje razvoja djetetovog jezika i govora od rođenja do polaska u školu. S tim ciljem osmišljene su i edukativne igre uz pomoć kojih poticanje navedenih vještina postaje više interaktivno. 

Igra je osmišljena tako da se dvije kartice, odnosno "puzzle", tematski spoje. Na lijevim karticama nacrtan je Pino u različitim situacijama, a na desnoj strani su predmeti koji su mu u tim situacijama potrebni. U kutiji se nalazi 10 parova, odnosno ukupno 20 kartica.


Na tržištu već postoje slične puzzle koje potiču djecu na logičko zaključivanje.  U tim setovima također je potrebno spojiti dva dijela (npr. mladunče s majkom, sladoled s kornetom, četkicu s pastom za zube i slično). Osobno volim takve materijale i često ih koristim u radu s djecom jer se kroz igru potiče produkcija rečenica i korištenje pravilnih gramatičkih nastavka što je jedan od čestih ciljeva u terapiji djece s jezičnim poremećajem, kao i drugim teškoćama. Takve igre odlične su i za djecu urednog razvoja, a nešto kasnije objasnit ću što sve njima možemo poticati. 

Po čemu se onda Pino razlikuje od sličnih puzzli? 

1. Veličina i materijal 
  • Puzzle su veće od većine sličnih igara koje posjedujem, a time su dobre i za nespretne ručice vrlo male djece. 
  • Načinjene su od tvrdog kvalitetnog kartona, s lijepom žutom poleđinom. Cijeli set je lijepo izrađen i obrađen. 
2. Spajanje 
  • Slične igre nerijetko su napravljene tako da se središnji dio svakog para puzzli neznatno razlikuje oblikom tako da je moguće spojiti samo one koje si odgovaraju i po značenju.
  • Ovdje toga nema, sve kartice je moguće međusobno spojiti. Time se dijete ne može oslanjati na vizualnu percepciju nego isključivo na značenje kartica. 
  • Ako dijete kartice pogrešno spoji to nam ponovno otvara mogućnost za produkciju rečenica, odnosno negacija (npr. Pino ne treba kapu. ili Dok Pino jede ne treba bojice.)

3. Sadržaj ilustracija
  • Sviđa mi se što ilustracije prikazuju Pina u različitim aktivnostima bliskima djeci. 
  • Stoga je ovaj materijal, osim već spomenutog logičkog zaključivanja odličan i za širenje rječnika vrlo male djece, odnosno usvajanje glagola (igra se, nosi, crta, šeće...). 
  • Naime djeca u početku prvo uče veliki broj imenica, a da bi počela sastavljati prve rečenice potrebno je početi koristiti i glagole. 
  • Također, ovakve kartice mogu se iskoristiti za produkciju složenijih rečenica nego što je to u slučajevima logičkog povezivanja isključivo dva predmeta koji se zajednički koriste (npr. rečenica "Pino se želi igrati u pješčaniku pa treba kanticu i lopaticu" naprednija je nego rečenice koje ćemo producirati u igrama u kojima je zadatak samo spojiti kanticu s lopaticom). 

Koje se sve vještine potiču korištenjem ove igre? 

1. vizualna percepcija

2. logičko zaključivanje

3. širenje rječnika (usvajanje novih imenica i glagola)

4. produkcija rečenica (uz obraćanje pažnje na pravilan redoslijed riječi u rečenici te korištenje pravilnih morfoloških nastavaka)

    a) jednostavne rečenice
  • Pino ima prugu. Pino treba vlak.
  • Pino vozi bicikl. Pino treba kacigu

    b) produkcija negacija 
  • Pino ne treba loptu.
 
    c) proširivanje jednostavnih rečenica 
  • Pada kiša. Pino treba kišobran. -> Vani pada kiša pa Pino treba kišobran. 
                                                             -> Pino treba kišobran zato što vani pada kiša.

    d) produkcija pitanja 
  • Koristeći ove kartice može se postavljati cijeli spektar pitanja: 
    • Što Pino radi? Što mu se dogodilo? Što Pino ima? Što Pino nema? Što Pino treba, a što ne? Što misliš da on želi raditi? Gdje je Pino? 
  • Pritom je vrlo važno nakon nekog vremena zamijeniti uloge kako bismo djetetu pružili priliku da i ono nama postavlja što više pitanja. 

5. opisivanje slika 
  • Pino sjedi u pješčaniku. Pokraj pješčanika raste cvijeće. Vidim četiri cvijeta. Pino nema cipele. On je bos.
6. naracija (osmišljavanje i pričanje priča na temelju slikovnog predloška, odnosno puzzli).


Kako igrati ovu igru? 

U uputama koje dolaze u pakiranju, a koje su dostupne i na stranici nakladnika Planet Zoe, opisano je nekoliko načina na koje možete igrati igru sa svojim djetetom. Upute su namijenjene za igru jedan na jedan, a ja vam donosim ideje kako se puzzle mogu iskoristiti kao društvena igra u kojoj može sudjelovati više igrača:

1. Bingo
  • Svakome igraču podijelite jednaki broj kartica s Pinom, a predmete okrenite poleđinom prema gore, promiješajte i stavite na sredinu. 
  • Igrač koji je na redu izvlači jednu karticu te provjerava je li predmet koji je izvukao potreban Pinu na jednoj od njegovih kartica. Ako je pronašao par spaja puzzle, a ako nije:
    • a) vraća karticu među skrivene puzzle (ili u vrećicu/kutiju) nakon čega je sljedeći igrač na redu
    • b) ili daje karticu igraču kojem je potrebna.
      • Odaberite verziju koja je  vašem djetetu prihvatljivija. 

2. Memory 
  • Klasična igra memorije, potrebno je okrenuti kartice i pokušati pronaći par. 
  • Za jako malu djecu koja nikad nisu igrala ovu igru započnite s dva para dok dijete ne usvoji pravila igre, a zatim postepeno povećavajte broj parova. 
  • Česta greška koju će djeca niže kronološke dobi raditi je izvlačenje parova koje je nemoguće spojiti (npr. dvije rupice umjesto rupica i izbočina). 
3. Šašave priče
  • Neka dijete izvlači karticu po karticu i pokuša smisliti priču. 
  • Može se igrati individualno ili u skupini (tako da svaki igrač kada dođe na red izvuče karticu i nadoveže se na rečenicu prethodnog igrača).
  • npr. Pino je bio jako gladan. Ali kod kuće je imao samo flastere. Onda je pronašao loptu pa je odlučio ići van. Zatim je pala kiša, a Pino nije imao kišobran...

4. Igra traženja
  • Ako kod kuće imate slikovnice o Pinu možete ih također povezati s ovim puzzlama u igri traženja. Neka dijete listajući slikovnicu pokuša pronaći pojmove s kartica te neka pritom uoči i opiše eventualne razlike:
    • npr. U slikovnici tata jede sendvič, a Pino jede jaje i pije mlijeko. Na karticama Pino želi jesti sendvič.
  • Također, može se igrati tako da dijete traži samo jedan pojam s kartica u više različitih situacija u slikovnicama (npr. pronađi i prebroji sve stranice na kojima pas ima uzicu, ili pronađi sve slike na kojima vidiš kišobran i opiši ih.) 
  •  Igra se može osmisliti i kao natjecanje između dvoje i više djece, tako da se svakome djetetu mjeri vrijeme ili da se mjeri tko će pronaći više pojmova. 

Za kraj želim još samo napisati da u ovim puzzlama podjednako uživaju i Tonka (uskoro 2 godine) i Jura (3 i pol godine). Tonka uz pomoć igre uči nove pojmove i sastavlja jednostavne rečenice. Još uvijek ne zna logički povezati sve puzzle, a najveće veselje predstavlja joj njihovo spajanje. Za razliku od nje, s Jurom najčešće igram memory, a povremeno svi zajedno odigramo obiteljsku bingo varijantu.

Velika preporuka! 

Primjedbe

Popularni postovi