Pino: Što nedostaje? (edukativna igra)
Iako je ovo blog o slikovnicama, odlučila sam povremeno napisati recenziju i o nekim drugim materijalima koji su poticajni za razvoj djeteta. Danas pišem o igri iz serijala o Pinu, slagalici naziva Što nedostaje.
Serijal o Pinu osmišljen je za poticanje razvoja djetetovog jezika i govora od rođenja do polaska u školu. S tim ciljem osmišljene su i edukativne igre uz pomoć kojih poticanje navedenih vještina postaje više interaktivno.
Igra je osmišljena tako da se dvije kartice, odnosno "puzzle", tematski spoje. Na lijevim karticama nacrtan je Pino u različitim situacijama, a na desnoj strani su predmeti koji su mu u tim situacijama potrebni. U kutiji se nalazi 10 parova, odnosno ukupno 20 kartica.
Na tržištu već postoje slične puzzle koje potiču djecu na logičko zaključivanje. U tim setovima također je potrebno spojiti dva dijela (npr. mladunče s majkom, sladoled s kornetom, četkicu s pastom za zube i slično). Osobno volim takve materijale i često ih koristim u radu s djecom jer se kroz igru potiče produkcija rečenica i korištenje pravilnih gramatičkih nastavka što je jedan od čestih ciljeva u terapiji djece s jezičnim poremećajem, kao i drugim teškoćama. Takve igre odlične su i za djecu urednog razvoja, a nešto kasnije objasnit ću što sve njima možemo poticati.
Po čemu se onda Pino razlikuje od sličnih puzzli?
1. Veličina i materijal
- Puzzle su veće od većine sličnih igara koje posjedujem, a time su dobre i za nespretne ručice vrlo male djece.
- Načinjene su od tvrdog kvalitetnog kartona, s lijepom žutom poleđinom. Cijeli set je lijepo izrađen i obrađen.
2. Spajanje
- Slične igre nerijetko su napravljene tako da se središnji dio svakog para puzzli neznatno razlikuje oblikom tako da je moguće spojiti samo one koje si odgovaraju i po značenju.
- Ovdje toga nema, sve kartice je moguće međusobno spojiti. Time se dijete ne može oslanjati na vizualnu percepciju nego isključivo na značenje kartica.
- Ako dijete kartice pogrešno spoji to nam ponovno otvara mogućnost za produkciju rečenica, odnosno negacija (npr. Pino ne treba kapu. ili Dok Pino jede ne treba bojice.)
3. Sadržaj ilustracija
- Sviđa mi se što ilustracije prikazuju Pina u različitim aktivnostima bliskima djeci.
- Stoga je ovaj materijal, osim već spomenutog logičkog zaključivanja odličan i za širenje rječnika vrlo male djece, odnosno usvajanje glagola (igra se, nosi, crta, šeće...).
- Naime djeca u početku prvo uče veliki broj imenica, a da bi počela sastavljati prve rečenice potrebno je početi koristiti i glagole.
- Također, ovakve kartice mogu se iskoristiti za produkciju složenijih rečenica nego što je to u slučajevima logičkog povezivanja isključivo dva predmeta koji se zajednički koriste (npr. rečenica "Pino se želi igrati u pješčaniku pa treba kanticu i lopaticu" naprednija je nego rečenice koje ćemo producirati u igrama u kojima je zadatak samo spojiti kanticu s lopaticom).
Koje se sve vještine potiču korištenjem ove igre?
1. vizualna percepcija
2. logičko zaključivanje
3. širenje rječnika (usvajanje novih imenica i glagola)
4. produkcija rečenica (uz obraćanje pažnje na pravilan redoslijed riječi u rečenici te korištenje pravilnih morfoloških nastavaka)
a) jednostavne rečenice
- Pino ima prugu. Pino treba vlak.
- Pino vozi bicikl. Pino treba kacigu.
b) produkcija negacija
- Pino ne treba loptu.
c) proširivanje jednostavnih rečenica
- Pada kiša. Pino treba kišobran. -> Vani pada kiša pa Pino treba kišobran.
-> Pino treba kišobran zato što vani pada kiša.
d) produkcija pitanja
- Koristeći ove kartice može se postavljati cijeli spektar pitanja:
- Što Pino radi? Što mu se dogodilo? Što Pino ima? Što Pino nema? Što Pino treba, a što ne? Što misliš da on želi raditi? Gdje je Pino?
- Pritom je vrlo važno nakon nekog vremena zamijeniti uloge kako bismo djetetu pružili priliku da i ono nama postavlja što više pitanja.
5. opisivanje slika
- Pino sjedi u pješčaniku. Pokraj pješčanika raste cvijeće. Vidim četiri cvijeta. Pino nema cipele. On je bos.
6. naracija (osmišljavanje i pričanje priča na temelju slikovnog predloška, odnosno puzzli).
Kako igrati ovu igru?
U uputama koje dolaze u pakiranju, a koje su dostupne i na stranici nakladnika Planet Zoe, opisano je nekoliko načina na koje možete igrati igru sa svojim djetetom. Upute su namijenjene za igru jedan na jedan, a ja vam donosim ideje kako se puzzle mogu iskoristiti kao društvena igra u kojoj može sudjelovati više igrača:
1. Bingo
- Svakome igraču podijelite jednaki broj kartica s Pinom, a predmete okrenite poleđinom prema gore, promiješajte i stavite na sredinu.
- Igrač koji je na redu izvlači jednu karticu te provjerava je li predmet koji je izvukao potreban Pinu na jednoj od njegovih kartica. Ako je pronašao par spaja puzzle, a ako nije:
- a) vraća karticu među skrivene puzzle (ili u vrećicu/kutiju) nakon čega je sljedeći igrač na redu
- b) ili daje karticu igraču kojem je potrebna.
- Odaberite verziju koja je vašem djetetu prihvatljivija.
2. Memory
- Klasična igra memorije, potrebno je okrenuti kartice i pokušati pronaći par.
- Za jako malu djecu koja nikad nisu igrala ovu igru započnite s dva para dok dijete ne usvoji pravila igre, a zatim postepeno povećavajte broj parova.
- Česta greška koju će djeca niže kronološke dobi raditi je izvlačenje parova koje je nemoguće spojiti (npr. dvije rupice umjesto rupica i izbočina).
3. Šašave priče
- Neka dijete izvlači karticu po karticu i pokuša smisliti priču.
- Može se igrati individualno ili u skupini (tako da svaki igrač kada dođe na red izvuče karticu i nadoveže se na rečenicu prethodnog igrača).
- npr. Pino je bio jako gladan. Ali kod kuće je imao samo flastere. Onda je pronašao loptu pa je odlučio ići van. Zatim je pala kiša, a Pino nije imao kišobran...
4. Igra traženja
- Ako kod kuće imate slikovnice o Pinu možete ih također povezati s ovim puzzlama u igri traženja. Neka dijete listajući slikovnicu pokuša pronaći pojmove s kartica te neka pritom uoči i opiše eventualne razlike:
- npr. U slikovnici tata jede sendvič, a Pino jede jaje i pije mlijeko. Na karticama Pino želi jesti sendvič.
- Također, može se igrati tako da dijete traži samo jedan pojam s kartica u više različitih situacija u slikovnicama (npr. pronađi i prebroji sve stranice na kojima pas ima uzicu, ili pronađi sve slike na kojima vidiš kišobran i opiši ih.)
- Igra se može osmisliti i kao natjecanje između dvoje i više djece, tako da se svakome djetetu mjeri vrijeme ili da se mjeri tko će pronaći više pojmova.
Za kraj želim još samo napisati da u ovim puzzlama podjednako uživaju i Tonka (uskoro 2 godine) i Jura (3 i pol godine). Tonka uz pomoć igre uči nove pojmove i sastavlja jednostavne rečenice. Još uvijek ne zna logički povezati sve puzzle, a najveće veselje predstavlja joj njihovo spajanje. Za razliku od nje, s Jurom najčešće igram memory, a povremeno svi zajedno odigramo obiteljsku bingo varijantu.
Velika preporuka!
Primjedbe
Objavi komentar