Kako čitati slikovnicu "Pino uči govoriti"?

Nakon što se prije nekoliko godina pojavila na tržištu, ova slikovnica brzo je postala veoma popularna među mnogim obiteljima s bebama i malom djecom. "Pino uči govoriti" svojevrsni je "must have", koji ne samo da preporučuju roditelji, već i stručnjaci. Pokazala se kao odlična potpora djeci urednog razvoja tijekom razdoblja usvajanja novih pojmova te učenja prvih onomatopeja i riječi. A često se koristi i u stručnom radu pa se preporučuje i roditeljima djece koja kasno progovaraju, odnosno djeci kod koje je utvrđeno govorno-jezično kašnjenje. 

Ipak, primjećujem da dio roditelja muči što je to velika knjiga s puno detalja, na prvi pogled nimalo prilagođena malim dječjim ručicama. Neki su čak i obeshrabreni - na knjizi piše od 0+, a oni ne stignu dalje od druge stranice. Ili dijete toliko brzo okreće stranice da ne stignu imenovati sve pojmove sa slika. Nemojte dozvoliti da vas navedeni razlozi obeshrabre. Pred kraj ovog posta objasnit ću kako poticajno čitati u tim situacijama. 


Zašto je Pino usprkos velikim dimenzijama, debljini i brojnim detaljima odlična slikovnica za najmanje? 

Zato što nije pisana kao klasična priča - ovdje nema uvoda, zapleta, vrhunca i raspleta, stoga se svaka stranica može čitati kao priča za sebe, a opet se stranice po potrebi mogu povezati u priču. Izuzetno važan podatak koji nam zapravo govori da čitanje ove slikovnice možemo u potpunosti prilagoditi potrebama našeg djeteta. 

Ovo je slikovnica u kojoj su zastupljene brojne teme - sastoji se od ukupno 18 dvostrukih stranica različite tematike (kod kuće, ulica, park, šuma, selo...) uz koje će djeca naučiti pregršt novih pojmova i onomatopeja. 


A po čemu se onda razlikuje od prvih rječnika za bebe, koji su također namijenjeni najmlađoj dobnoj skupini za učenje velikog broja različitih pojmova? 

Prava kvaliteta ove slikovnice je što su novi pojmovi na ilustracijama smješteni u različite situacije te još dodatno izdvojeni na dnu stranice. Tako će ih dijete puno lakše razumjeti, ali i zapamtiti. Također, zahvaljujući takvom konceptu možete:
1. imenovati samo izdvojene pojmove na dnu stranice
2. tražiti izdvojene pojmove na ilustraciji čime se vježba uočavanje elemenata koji su isti, a time se razvija i vizualna percepcija
3. roditelji mogu opisivati što se sa svakim izdvojenim pojmom dešava u prostoru odnosno na ilustraciji (npr. "To je sat. Sat ide tik tak. Pogledaj, tu je, na zidu. Čuje se tik tak.") čime potičemo razvoj djetetovog jezika, odnosno razumijevanja. 
4. kada dijete bude razvojno i jezično spremno, i samo će pokušati sastaviti jednostavne rečenice. 


Dvije vrste čitača

Moja djeca naučila su me da postoje dvije vrste "čitača slikovnica" (a ista obilježja primjećujem i u logopedskom radu s djecom). Obilježja čitanja kod djece mogu se uočiti vrlo rano, a ja sam ih svrstala u ove kategorije:

1.) djeca usmjerena na detalje
Djeca koja vole precizno proučiti svaki i najsitniji crtež na stranicama. Vole to činiti i u vašem društvu, a često se ilustracijama vraćaju i sami. Očekuju od vas da im imenujte i objašnjavate pojmove sa slika, uživaju u traženju istaknutih slika s ruba stranice na detaljnoj ilustraciji. 

2.) djeca usmjerena na listanje slikovnica
Djeca koja nemaju vremena za proučavanje ilustracija, uživaju u okretanju stranica i promjenama koje pritom uočavaju. Roditelji se često žale kako dijete zapravo ne želi čitati jer okrene stranice i dođe do kraja slikovnice prije nego su roditelji pročitali tekst do kraja. 

Ovu slikovnicu vrlo jednostavno moći ćete  čitati i jednoj i drugoj skupini djece. Možda vaša djeca, ovisno o raspoloženju, mijenjaju pripadnost određenoj kategoriji. Nama roditeljima takve situacije trebaju biti poticaj da u tom trenu promijenimo način čitanja i prilagodimo se njihovim potrebama. 



Ideje za čitanje

1.) djeca usmjerena na detalje
Ako vaše dijete spada u ovu kategoriju, moguće da u prvoj godini života, a i kasnije ne uspijete pročitati ovu slikovnicu od početka do kraja. I to je sasvim uredu. 
Neka si dijete samo odabere stranice koje mu se sviđaju i koje želi s vama čitati. U učenju novih riječi uvijek je dobro krenuti od nečega poznatog i djetetu zanimljivog. Ako dijete voli vozila, možda će upravo to biti stranica kojoj ćete se stalno iznova vraćati. Slijedite djetetov interes. Ponovo čitanje istog materijala izrazito je važno jer kod djece razvija pamćenje, razvoj očekivanja, bolje utvrđivanje novih pojmova. S vremenom, kako će se djetetovi interesi mijenjati, otkrivat će i druge stranice ove slikovnice. Slobodno mu i vi nekad obratite pažnju na neki drugi dio koji do sad niste čitali. Ne morate ići po redu, otvorite bilo koju stranicu za koju mislite da bi se mogla svidjeti vašem djetetu. Zato je Pino odličan materijal za najmlađe - jer ga ne morate nužno čitati od prve stranice.


2. Djeca usmjerena na listanje slikovnice
Ako vaše dijete pripada ovoj kategoriji vjerojatnije ćete puno češće stići do kraja slikovnice nego prva skupina čitača. Nemojte se brinuti što pritom ne imenujete sve detalje sa slika. Na svakoj stranici započnite s pojmovima koji su djetetu poznati (npr. maca). Imenovanjem djetetu poznatih i zanimljivih pojmova privući ćete ga na čitanje. Uz poznati pojam pokušajte odabrati i jedan novi pojam sa stranice koji bi djetetu mogao biti zanimljiv. Ili dozvolite djetetu da samo pokaže što ga zanima. U početku ćete, vrlo vjerojatno, na svakoj stranici imenovati jedan do dva pojma. I to je sasvim dovoljno jer će vaša beba, čitajući puno puta na isti način (tako da uvijek imenujete iste pojmove), kroz određeno razdoblje naučiti po jedan do dva pojma na svakoj ilustraciji (a njih je 18, što znači da će takvom dinamikom naučiti 18-36 novih onomatopeja ili riječi, iako niste imenovali sve detalje sa slika). Povremeno pokušajte uvesti novi pojam i pritom pratite djetetove reakcije. A možda i dijete privuče neki novi detalj sa slike. 


Preporuka za obje kategorije:

1. U čitanju kombinirajte različite vrste pitanja. Ako vaše dijete još ne govori češće mu postavljajte pitanje koje počinje s GDJE? Pritom očekujemo da dijete prstom pokazuje na sliku i tako odgovori na pitanje. Na taj način ispitujemo djetetovo razumijevanje, odnosno je li usvojilo određeni pojam iako ga još ne upotrebljava u govoru. 

2. Iako dijete ne govori, postavljajte i pitanja TKO JE TO? ŠTO JE TO? 
Nakon postavljenog pitanja brojite u sebi do pet. Ako nema odgovora, odgovorite umjesto djeteta (npr. "Što je to? 1..2..3..4...5.. To je pas. Pas laje vau-vau.") Brojeći u sebi do pet djetetu dajete mogućnost da razmisli o vašem pitanju, da obradi informacije koje je čuo i da, ako je spremno, pokuša odgovoriti. Ako odgovor izostane, na vama je da ga verbalizirate čime zapravo djetetu nudite model po kojem uči nove riječi i rečenice.


Budući da djetetova pažnja i vizualna percepcija napreduje, a izlaganjem slikovnicama razvija se ljubav prema čitanju, moguće da će vaše dijete s vremenom pokazivati veći interes za detalje nego u početku, a možda će kasnije više uživati u slušanju teksta, nego u proučavanju slika. Nije bitno kojoj kategoriji spada, bitno je da je dijete izloženo čitanju. Jer čitanje ima iznimnu dobrobit za djetetov razvoj. Ali, o tome nekom drugom prilikom...









Primjedbe

Popularni postovi